Selamat Datang

Nuffnang

Powered By Blogger

Monday, July 12, 2010

8 TIPS MEMBUAT ANAK ANDA MAKAN!

Masalah yang dihadapi oleh banyak ibu pada tahap kepelbagaian gizi anak adalah menolak bayi untuk makan makanan baru. Tidaklah mungkin untuk memberi makan anak kecil anda secara eksklusif dengan susu; para doktor berusaha untuk mencari penyelesaian yang layak, agar anak-anak kecil untuk menerima makanan mereka sehari-hari tanpa dipaksa oleh ibu mereka putus asa!

Jadi, jika bayi anda terus-menerus menolak makanan, cuba tips berikut, yang sedia bahkan ketika ia tumbuh:

1. Anda harus selalu memberi makan anak ketika ia menunjukkan bahawa dia lapar; Banyak orangtua tidak perlu cuba untuk memberi makan anak mereka pada jam-jam tertentu dan menolak untuk memberi mereka makan sebelum waktu makan.

2. Seperti lebih sebagai anak-anak akan tinggal lebih lama tanpa makan, karena kelaparan mencetuskan refleks, karena lebih akan meningkatkan kemungkinan kehilangan nafsu makan sebelum waktu makan dan menjadi tiba-tiba merengek dan rewel. Ini tidak bermakna bahawa anda harus memberi makan anak setiap kali ia menginginkannya, anda hanya perlu memperhatikan saat ia benar-benar lapar.

3. Jangan memberi makan bayi ketika dia sangat sleepy.Apart dari kenyataan bahawa tubuhnya tidak akan mampu mencerna makanan dengan baik, kerana metabolisme lambat, sangat mungkin untuk cuba makan gugup, cengeng dan gelisah anak, negara yang ditentukan oleh tidur.

4. Jangan berharap untuk memiliki ketertiban mutlak dan listening.Children, terutama ketika mereka sangat kecil, tidak merasakan makan sebagai kebiasaan yang biasanya memerlukan keamanan. Jadi, jangan berharap bahawa bayi anda tetap sempurna tenang, diam-diam menunggu dengan mulut dibuka untuk sudu makan dengan makanan!

5. Untuk mengalihkan perhatiannya dari makan sendiri, fakta yang tidak menarik sama sekali bagi dia, dia menawarkan mainan untuk membuatnya sibuk, atau potongan kecil makanan dengan selera sendiri. penglibatan-Nya dalam proses makan menarik perhatiannya.

6. Reward setiap kali dia makan makanannya dengan tenang.

7. Jika anda boleh membuatnya tertawa dan dia akan mengasosiasikan tertawa dan sukacita dengan sudu makan makanan, anda akan memberinya makan lebih mudah di masa depan.

8. Anda tidak perlu memaksa anak anda untuk makan!


Dr Mahani Razali
UPSI
Maklumat lanjut sila layari
http://www.associatedcontent.com/article/

No comments:

Post a Comment